Ćwiczenia przygotowujące narządy mowy do wymowy głoski [sz] i [ż].

1. Głoska [sz]/[ż]

  • żucie brzegów języka zębami trzonowymi (rozciąganie języka)

  • zabawa w konika - kląskanie

  • przesyłanie całusków (całujemy kolejno każdy paluszek, potem dmuchamy na niego i przesyłamy ten całusek kolejno: mamie, tacie, bratu, siostrze, babci, dziadkowi itp.)

2. Głoska [sz]/[ż]

  • zabawa w "mycie ząbków" (dotykamy czubkiem języka zębów górnych po ich WEWNĘTRZNEJ stronie)

  • naśladowanie mlaskania

  • zabawa w "rybkę" (robimy z warg rybi pyszczek, na zmianę zamykamy go i otwieramy, jak rybka, która "pije wodę")

3. Głoska [sz]/[ż]

  • zabawa w "liczenie ząbków" (liczymy językiem żabki na górze po ich WEWNĘTRZNEJ stronie)

  • zlizywanie z podniebienia nutelli

  • zabawa "Kto silniejszy?" (dziecko przytrzymuje wargami kolorową kartkę papieru, staramy się ją wyciągnąć, potem zamiana!)

4. Głoska [sz]/[ż]

  • zabawa w "zjeżdżalnię" (język jest na zjeżdżalni - zaczyna zjeżdżać z wałka dziąsłowego górnego, ślizga się po podniebieniu i kończy zabawę jak najgłębiej w jamie ustnej)

  • zlizywanie z podniebienia przyklejonego opłatka

  • zabawa w "ptaszki" (naśladowanie odgłosów sowy: hu, hu i kukułki: kuku, kuku)

5. Głoska [sz]/[ż]

  • zabawa w "mycie sufitu"  - językiem myjemy energicznie sufit naszego domu (przesuwamy język po podniebieniu)

  • zlizywanie z podniebienia przyklejonej gumy rozpuszczalnej

  • laurka z całusków (malujemy dziecku usta barwną szminką wazelinową albo nutellą i prosimy, by całą kartkę pokryło całuskami: raz szerokimi, raz malutkimi)

6. Głoska [sz]/[ż]

  • śpiewanie różnych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly

  • ssanie czubkiem języka umieszczonego na podniebieniu cukierka "z dziurką" lub kawałka czekolady

  • gra na flecie lub harmonijce ustnej



Żródło: I. Michalak-Widera,
Miłe uszom dźwięki, Katowice 2003


przygotowała: Iwona Pańczyk - logopeda