Myszka, która lubi śpiewać

Dzieci lubią śpiewać. Dzięki tej zabawie poćwiczą swój oddech, narządy mowy i słuch, a przy tym pośpiewają różne samogłoski (raz cicho, a potem, ile sił w płucach).

  • Narządy mowy

W samym środku wielkiego lasu mieszkała mała myszka. Miała na imię Ząbek, bo nawet wtedy, gdy zamykała buzię widać było jej małe, białe ząbki (przygryzamy ząbkami dolną wargę). Myszka bardzo lubiła śpiewać i często występowała na leśnej scenie. Tego dnia też miała swój występ. Wstała wcześnie i przygotowywała się do wyjścia z norki: wymyła ząbki (myjemy ząbki od wewnątrz na górze i na dole), zjadła śniadanie (naśladujemy żucie), i wypiła duuużo wody (połykamy np. wodę, ślinę). Potem wyszła z norki (język wysuwamy do przodu) i rozejrzała się dookoła (oblizujemy szeroko otwarte usta). Spojrzała w lewo (język do lewego kącika warg) i w prawo (język do prawego kącika warg) i powoli ruszyła w kierunku sceny (język wolno uderza o podniebienie), potem coraz szybciej (język szybciej), aż zaczęła biec (bardzo szybkie ruchy języka). Doszła na polanę, gdzie znajdowała się scena, spojrzała w górę, by zobaczyć, ile ptaków przyleciało na jej występ (język do górnej wargi, potem w kierunku nosa).

Przyszła:

  • sowa (naśladujemy sowę: hu, hu)

  • kukułka (kuku, kuku)

  • dzięcioł , który stukał sobie w drzewo (puk, puk, puk, puk)

  • a nawet kura (ko, ko, ko) z kogutem (kukuryku)

Potem spojrzała w dół (język do dolnej wargi, potem na brodę), by zobaczyć, jakie małe zwierzątka przyszły jej posłuchać.

Zobaczyła :

  • żabkę (kum, kum, kum)

  • kaczkę (kwa, kwa, kwa)

  • i kotka (miau, miau)

Wszyscy stali i czekali. Zaczął się występ. Najpierw myszka śpiewała:

  • aaa (wysoko i nisko)

  • ooo (wysoko i nisko)

  • eee (wysoko i nisko)

  • iii (wysoko i nisko)

  • yyy (wysoko i nisko)

Potem inne głoski, a echo powtarzało po niej cichutko (rodzic śpiewa głośno, dzieci to echo):

  • ao

  • eo

  • au

Na końcu już nie miał siły śpiewać głośno, więc śpiewała bardzo cicho, a zwierzęta jej pomagały (logopeda śpiewa cicho, a dzieci głośno):

  • eu

  • oi

  • oe

Występ skończył się, myszka kłaniała się i przesyłała całusy (dzieci przesyłają całusy). Zwierzątka poczęstowały myszkę gorącą czekoladą do picia. Myszka najpierw podmuchała na czekoladę, żeby ostygła, a potem całą wypiła. Była już bardzo zmęczona (ziewanie), więc pomachała swoim wielbicielom i wróciła do domu (język liczy górne zęby). Umyła się (łącznie z zębami!) i położyła spać: spała całą noc (dzieci się kładą i chrapią).

  • Słuch: zabawa -  myszka i kotek.

Dzieci-myszki wychodzą na środek pokoju i skrobią ząbkami serek. Nagle pojawia się kotek (rodzic gwiżdże). Myszki chowają się, ruszają wąsami (dzieci ruszają noskami, marszczą je) i wąchają, żeby wiedzieć, kiedy kot sobie pójdzie (klaśnięcie logopedy). Gdy myszka nie zdąży się schować, kot-rodzic ją łapie (koniec rundy).

 

przygotowała: Iwona Pańczyk - logopeda